tirsdag 7. desember 2010

Kjærlighet på resept




I psykomotorisk behandling, som er en form for fysioterapi, er sammenhengen mellom kropp og sinn i fokus. Som min vakre fysioterapeut-venninne, Maren, sa: "Kroppen husker". En tenker seg at stress og vonde følelser som ikke blir bearbeidet hoper seg opp og setter seg i kroppen. Dette kommer til uttrykk i form av muskelspenninger, leddplager og andre fysiske plager.

Hos meg sitter det en del innestengte greier i bryst, skuldre og rygg. Jeg har i årevis vært spesiet plaget av et verkende og vondt høyre skulderblad samt "stram" pust. Derfor fikk jeg, etter mange forsøk hos fysio- og manuell terapeuter,  henvisning fra min fastlege til psykomotorisk behandling på Brygga Fysioterapi i Tromsø. Det timelange besøket hos Margit der, har blitt et av ukas største høydepunkter!
Det er kanskje ikke helt som på bildene ovenfor, men åååååh så godt det kan føles å være der.
 
Jeg er ikke kurert, og har selvfølgelig også støtt på noen vanskeligheter i meg selv. Men for det meste føler jeg meg omsluttet av omsorg og veldig ivaretatt i Margits varme hender. Jeg begynner å forstå hvorfor Snåsamannen og andre mener at man kan helbrede mennesker med kjærlighet.
Og sist men ikke minst så er det en utrolig fin måte å bli bedre kjent med seg selv på.

Verdt å prøve..?

2 kommentarer:

  1. Hei kjære søte du!
    Eg må bare signer på denna og si at psykomotorisk behandling e et ordentlig fantastisk verktøy for en kropp som ikkje alle andre bli klok på. Og opplevelsen av timan kan ikkje beskrives finere enn "kjærlighet på resept" :) DU e nydelig Linda, alle dagan! :) Stor klæm fra meg :)

    SvarSlett
  2. Det va andre gang du ga mæ en liten åre i øyekroken ila siste uka, Hedvig! Takk for fin kommentar :)

    SvarSlett