søndag 27. februar 2011

Fordeler med yoga - egne erfaringer


Jeg har i 2 år drevet med yoga opp til flere ganger i uka, både hjemme, på kurs og på SATS. Dette er min oppsummering av grunnene til at denne vanen nok kommer til å bli en følgesvenn for livet:
  • Fred og stillhet mellom, rundt og fra tankestøyet. Denne "stillheten" skaper en følelse som ikke kan beskrives med ord, men hvis jeg absolutt må gjøre det, så er livsglede, kjærlighet og Flyt fine stikkord. Tiden stopper opp. 
  • En myk og smidig kropp
  • Balanse, både i fysisk og psykisk forstand
  • Direkte erfaring om sammenhengene mellom kropp, sjel og psyken
  • Kroppsbevissthet - bl.a evnen til å høre beskjedene kroppen min sender meg, til og med hvis det er en ørliten bortgjemt del av den som snakker
  • Avspenning - hvilket henger nøye sammen med punktet ovenfor: Evnen til avspenning krever kroppsbevissthet, og kroppsbevissthet styrker evnen til avspenning.
  • Mestringsfølelse: Jeg utvikler meg fra gang til gang. Fullt fokus på øvelsene, mitt indre og det som skjer på matta mi virker dempende på konkurranseinstinktet og trangen til å sammenligne
  • Økt muskelstyrke - jeg blir sterkere, rett og slett. 
  • Stressdemping!
  • Økt konsentrasjonsevne 

Me luuuuves Yoga! 

    3 kommentarer:

    1. Jeg har den siste måneden gjort en liten oppdagelse mht yoga; jeg kommer meg ikke videre. Det føles ut som om kroppen ikke vil lengere enn til et visst punkt. Blir stående å riste i posisjonene, og det svimler for meg. Det blir ubehagelig, og jeg avslutter. Det er på en måte the soundtrack of my life - jeg presser for hardt, lytter ikke til kroppen, får problemer, og avslutter. Må nok starte fra scratch og gjøre det som føles behagelig FOR MEG. Ikke presse meg inn i posisjoner for at det skal se ut som jeg er kommet like langt som instruktøren.

      Tror nok at det er sånn som fantastiske Louise Hay sier; "Stiffness in the body is actually stiffness in the mind".

      Veldig interessant å møte seg selv i døra på den måten :D

      SvarSlett
    2. Ja, både kroppen og hva som skjer i livet ellers, er en refleksjon av hva som foregår i topplokket, tror jeg.

      Du er jo kjent med Eckhart, og for meg så høres det ut som om egoet tar litt overhånd også i yogabusinessen din: "Komme videre" er jo en litt typisk ego-kommando, egoet er aldri fornøyd med å bare være der du er (dvs Her, Nå) Kan ikke si annet enn at jeg kjenner meg igjen!

      Etter at jeg skjønte at intensitet, bestemthet og temperament virkelig ligger i min natur (se om dette her:http://www.yogajournal.com/health/498), så er jeg nøye med å prøve å motvirke disse tendensene når jeg merker at de blusser opp. Da dropper jeg f.eks SATSyogaen fordi ashtangaen tilfører mer av de samme egenskapene, og velger heller kveldssekvensen på yogajournal: http://www.yogajournal.com/video/54, eller mediterer for å plante beina på jorda igjen.

      Så var det bare utfordringen med å følge med på signalene da.. :)

      SvarSlett
    3. Og forresten: Du har jo kommet et steg videre - du har lært/blitt påminnet noe om deg selv :)

      Nei, slutt å være en flinkis (jada, for det er jo kjempelett :D), legg lista unaturlig lavt en stund, og jobb med å være fornøyd med det!

      SvarSlett