mandag 29. november 2010

Finn fred. Del 3


Da jeg skrev det første innlegget om å finne fred via stillheten som finnes hos alle under alt tankestøyet, så nevnte jeg noe om hjerneslag i den delen av hjernen vår hvor tankene våre ligger. Vel, jeg har ikke forsket meg frem til denne forklaringen alene. Jeg fulgte nøye med på en live podcast serie som Oprah kjørte på oprah.com: Soul Series. Her intervjuer hun kloke mennesker om sitt favoritt tema: sjel og spiritualitet. Utpreget logisk som jeg er, så synes jeg at en av de mest spennende gjestene hun har hatt, er hjernespesialisten Dr. Jill Bolte Taylor. Hun opplevde ironisk nok - et hjerneslag - i venstrehjernen der tenkecellene ligger.
Hun mistet dermed språk, hukommelse, sin egen identitet, ordene, evnen til å tenke i går i dag i morgen osv. Ved full bevissthet erfarte hun det å se verden gjennom et stille, fredelig og tankefritt sinn. Nirvana. Paradis.
Hun forklarer det så mye bedre enn jeg er i stand til, så jeg vil anbefale å ta en titt på podcasten du kommer til ved å trykke på bildet ovenfor. 

De 3 siste delene av samtalen finner du her:

En kortversjon, uten Oprah, finner du her:

http://www.ted.com/talks/lang/eng/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.html



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar